این مطلب ۴۴۶۸ بار خوانده شده

چیستی ، چرایی و چگونگی نفوذ و راههای مقابله

بسمه تعالی

چیستی ، چرایی و چگونگی نفوذ  و راههای مقابله

 

امروز تقابل راهبردی تفکر و تمدن اسلامی با تفکر لیبرالی غربی در یک نقطه سرنوشت‌ساز راهبردی قرار گرفته است. بی تردید جامعه‌ای که دارای بصیرت سیاسی، بصیرت دینی، روحیه حماسی، شجاعت و مجاهدت باشد، اجازه نفوذ سیاسی و فرهنگی را به دشمنان نخواهد داد، و هر توطئه‌ای که بخواهد عزت کشورمان را به خطر بیاندازد به فضل الهی خنثی خواهد کرد.

راهبردهای کلی امریکا بر ضد انقلاب اسلامی از ابتدا تا کنون شامل موارد زیر بوده است:

تغییر ساختار نظام اسلامی و براندازی

 تغییر رفتار  و استحاله درونی

کنترل و مهار

راهبرد کلان اوباما برای براندازی با تغییر ذهنیت ایرانیان

به نظر می رسد نشانه هایی از تغییر رویکرد برخی مسئولین ایرانی در مواجهه با استکبار و جدی نگرفتن نظام ارزشی، توانسته است دشمن را به این نتیجه برساند که می توانند به «تغییر رژیم در ایران» و با رویکرد جدید امیدوار باشند.

نظام ارزشی در جوامع مختلف ضامن بقای آنها و ایستادگی در مقابل دشمن بیرونی است. تغییر در نظام ارزشها هزینه های فراوانی را به همراه خواهد داشت؛ جامعه را از اهداف متعالی اش دور می سازد و اهداف فرعی، غیراصیل و آنچه دشمن می خواهد اصلی تلقی می شوند.

این تغییر در نظام ارزشها یکبار در پس از جنگ و در دوران سازندگی به دلیل نحوه تغییر و نفوذ فکر بیگانه در مراکز نفوذ و تصمیم گیری اثار تخریبی فراوانی به همراه داشت و نتیجه آن در سالهای بعدتر انقلاب را تا لب پرتگاه برد.

به همین دلیل است که رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه در شهریور ۹۴، نفوذ فرهنگی و سیاسی را خطرناک تر عنوان کردند و فرمودند:

« دشمن سعی میکند در زمینه‌ی فرهنگی، باورهای جامعه را دگرگون کند؛ و آن باورهایی را که توانسته این جامعه را سرِپا نگه دارد جابه‌جا کند، خدشه در آنها وارد کند، اختلال و رخنه در آنها به‌وجود بیاورد. خرجها میکنند؛ میلیاردها خرج میکنند برای این مقصود؛ این رخنه و نفوذ فرهنگی است.

نفوذ سیاسی هم این است که در مراکز تصمیم‌گیری، و اگر نشد تصمیم‌سازی، نفوذ بکنند. وقتی دستگاه‌های سیاسی و دستگاه‌های مدیریّتی یک کشور تحت‌تأثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت، آن‌وقت همه‌ی تصمیم‌گیری‌ها در این کشور بر طبقِ خواست و میل و اراده‌ی مستکبرین انجام خواهد گرفت؛ یعنی مجبور میشوند.

که از خود آن ملّت کسانی در رأس آن کشور باشند که مثل آنها فکر کنند، مثل آنها اراده کنند، مثل آنها و بر طبق مصالح آنها تصمیم بگیرند؛ این نفوذ سیاسی است. [هدف این است که‌] در مراکز تصمیم‌گیری نفوذ کنند، اگر نتوانستند در مراکز تصمیم‌سازی [نفوذ کنند]؛ زیرا جاهایی هست که تصمیم‌سازی میکند. اینها کارهایی است که دشمن انجام میدهد.»

اندیشکده «امریکن اینترپرایز» در گزارشی به قلم «متیو مک‌کینس» درباره هدف پساتوافق «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا نوشته است:«باراک اوباما» امیدوار است که توافق هسته‌ای با ایران به تغییر سیاست‌های تهران و نهایتا تغییر ماهوی جمهوری اسلامی منجر شود.

رئیس‌جمهور اوباما امیدوار است که وارد کردن ایران به جامعه جهانی، دولت ایران را به تعدیل رفتار و تبدیل شدن به «قدرتی مسئول» -بخوانید قدرتی که منافع استکباری آمریکا را تهدید نکند- در منطقه وادار کرده و نهایتا ماهیت خود رژیم را هم دستخوش تغییر کند اما آیت‌الله خامنه‌ای و سران امنیتی و نظامی ایران کاملا از این هدف آگاه هستند.

باراک اوباما و در مصاحبه با توماس فریدمن ستون نویس نیویورک تایمز با اشاره به پیشینه ذهنی تاریخی کاملا منفی نخبگان و مردم ایران نسبت به آمریکا بویژه در موضوعاتی از قبیل "سرنگونی مصدق، حمایت از شاه خائن، حمایت از صدام در ۸ سال جنگ تحمیلی علیه ایران و ..." رسماً تاکید می‌کند که یکی از سیاست کلان و اصلی آمریکا در این مذاکرات، "تغییر ذهنیت" ایرانی‌‌ها نسبت به آمریکا و به عبارت روشن‌تر و "استکبار زدایی ذهنی" از ایرانیان نسبت به چهره این رژیم است. اوباما اشاره می‌کند که به تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در این باره تاکید ویژه‌ای کرده است.

اوباما در گفتگو با کاربران پایگاه خبری میک برای حذف «مرگ بر آمریکا» نقشه کشیده و در راستای پروژه تغییر بزرگ گفته بود: «باید تحولی، حتی تدریجی، در داخل ایران روی دهد تا به این نتیجه برسند که شعار مرگ بر آمریکا یا انکار هولوکاست در میان رهبران این کشور یا تهدید به نابودی اسرائیل یا رساندن سلاح به حزب الله که در لیست گروه های تروریستی[!] است باعث می شود ایران در چشم بخش بزرگی از جهان منزوی شود و به شما تضمین می دهم که در لحظه ای که حکومت ایران دست از این شعارها و رفتارها بکشد، به لطف اندازه، استعدادها و منابعش فورا شاهد بالا گرفتن نفوذ و قدرتش در جهان خواهد بود».

نوشته توماس فریدمن در نیویورک تایمز هم شاهدی بر ادعا و خواسته اوبا تلقی می شود. او نوشته بود: در شرایط امروز، توافق اخیر هسته‌ای بین ایران و آمریکا را باید یک تغییر بزرگ دانست. این توافق به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پایان خواهد داد و می‌تواند مانند یک توربو شارژ برای تغییر در ساختار به وجود آمده از سال ۱۹۷۹ عمل کند. اثر این توافق حتی به حدی خواهد بود که شاید بتواند اساساً به این ساختار پایان دهد.

به نظر می رسد نشانه هایی از تغییر رویکرد برخی مسئولین ایرانی در مواجهه با آمریکا، توانسته است آنان را به این نتیجه برساند که می توانند به «تغییر رژیم در ایران» و با رویکرد جدید امیدوار باشند.

برژینسکی در توصیف این مسئله چنین می‌گوید: ما نه روی قدرت سیاسی و نه روی قدرت نظامی و اقتصادی تکیه کردیم، ما تنها از طریق فرهنگ و استفاده مؤثر از رسانه‌ها توانستیم به این هدف برسیم. رسانه‌هایی که به صورت هدفمند و متمرکز بر نفوذ به درون شوروی به راه انداخته شدند.

حوزه فرهنگ؛ کانون رخنه دشمن برای تغییر رفتار/ «نفوذ فرهنگی»؛ «مقدمه نفوذ سیاسی و اقتصادی» دشمن

نبرد در عرصه فرهنگ، به جایی رسید تا امروز به‌صورت آشکار مشاور وزیر خارجه امریکا در سخنانش می‌گوید: "سیاست آمریکا تغییر رفتار ایران است و نه براندازی که از اهداف اصلی سیاست خارجی دولت بوش بود.”

امام خامنه ای فرموده اند:

«آنچه ما امروز در زبان مستکبرین و مخالفین مشاهده میکنیم که با «تغییر رفتار» از آن یاد می‌کنند گاهی می‌گویند ما تغییر نظام را نمی‌خواهیم، تغییر رفتار را می‌خواهیم- تغییر رفتار با تغییر نظام هیچ تفاوتی ندارد؛ درست همان است؛ یعنی تغییر آن سیرت اسلامی؛ این معنای تغییر رفتار است. تغییر رفتار یعنی شما از آن چیزهایی که از لوازم قطعی و حتمی‌حرکت به آن سرمنزل است، دست بردارید؛ از آن کوتاه بیایید و نسبت به آن، اهتمام خودتان را از دست بدهید؛ این معنای تغییر رفتار است» (۲۱/۱۲/۹۳)

به دلیل همین تاثیرگذاری فرهنگ بر رفتار است که «تمرکز دشمنان بر روی فرهنگ بیشتر از همه جا است.» که اگر «نفوذ فرهنگی» رخ دهد، «مقدمه نفوذ سیاسی و نفوذ اقتصادی دشمن است؛ و دشمن امروز به همین نفوذ دلبسته است. فرهنگ جای شوخی و بی‌ملاحظگی نیست و رخنه‌های فرهنگی نیز به آسانی قابل ترمیم نیست.» (۱۵/۱۲/۹۳)

تمرکز دشمن بر روی تغییر فرهنگ را سال‌هاست که با نام «تهاجم فرهنگی» می‌شناسیم. فیلم‌های‌هالیوودی، کتاب، بازیهای اینترنتی، اسباب‌بازیهای وارداتی، کالاها‌و برندهای تجاری- فرهنگی مانند مک‌دونالد، باربی، مرد عنکبوتی، بتمن، شبکه‌های ماهواره‌ای، کتابهای آموزش زبان که منتقل‌کننده‌ی سبک زندگی غربی به نوجوان است؛ همه نمونه‌هایی از لشگر فرهنگی غرب برای رخنه در جوامعی مانند ایران است. پروژه‌های تبلیغاتی اسلام‌هراسی، شیعه‌هراسی، ناامیدسازی مردم و هم جزیی از اقدامات تبلیغاتی استکبار برای دست‌یابی به هدف «تغییر رفتار ایرانیان» است.

آرایش صحنه و جبهه‌بندی که بین نظام سلطه و محور مقاومت به‌وجود آمده، حکایت از منازعه‌ای سخت دارد. نبردی که برنده به دو مولفه مهم احتیاج دارد: «کار و ابتکار» و آنکه می‌تواند و باید در مقابل این نفوذ و رخنه فرهنگی، محکم‌تر از همیشه جبهه‌آرایی کند و بایستد، جناح فرهنگی مومن و انقلابی است.

همچنین امام خامنه ای فرموده اند:

در پایان جوان مؤمن و انقلابی باید بداند که تجربه انقلاب نشان داده است «گسترش کار فرهنگی او نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی در مقابل دشمنان این ملّت، ایفا کرده است. (۱/۱/۹۳)»

"امروز در دوران جمهوری اسلامی این فرصت برای آحاد جامعه هست که حرکت کنند، درست حرکت کنند، درست زندگی کنند، مؤمنانه زندگی کنند، با عفّت زندگی کنند؛ نه اینکه راه گناه بسته است، [نه،] راه گناه همیشه باز است، امّا راه خوب زیستن، مؤمن زیستن، عفیف زیستن هم در زیر سایه‌ی اسلام باز است. البتّه این‌جور زندگی کردن لذّتهای خود را دارد، سختی‌های خود را هم دارد.

وَكَذلِكَ جَعَلنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الإِنسِ وَالجِنِّ يوحي بَعضُهُم إِلى بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا  وَلَو شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلوهُ  فَذَرهُم وَما يَفتَرونَ.     سوره مبارکه الأنعام آیه ۱۱۲     ترجمه:اینچنین در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم؛ آنها بطور سری (و درگوشی) سخنان فریبنده و بی‌اساس (برای اغفال مردم) به یکدیگر می‌گفتند؛ و اگر پروردگارت می‌خواست، چنین نمی‌کردند؛ (و می‌توانست جلو آنها را بگیرد؛ ولی اجبار سودی ندارد.) بنابر این، آنها و تهمتهایشان را به حال خود واگذار!)

) یعنی دلهای ناآگاه، دلهای ساده‌اندیش، دلهای بی‌تدبر و بی‌بصیرت هم این فریادهای معارض را، مخالفتها را در مقابل دعوت الهی، در مقابل دعوت انبیاء میپذیرند. این از دوران ظهور بعثت و از آغاز پدید آمدن این پیام الهی شروع شد و تا آخر عمر مبارك پیغمبر با شكلهای مختلف ادامه داشت و بعد از آن، تا امروز هم ادامه دارد. هر جا دعوت حق بود، معارضه‌ی شیاطین هست؛ هر جا راه انبیاء بود، راه معارضان انبیاء هم در مقابل آن هست."      ۱۳۹۲/۰۳/۱۷

هشدار وصیانت قاطع رهبری از منافع ملی

"در همین مذاکرات مربوط به مسائل انرژی هسته‌ای، هرجا فرصت پیدا کردند و میدان به آنها داده شد -که البتّه طرفهای ایرانی بحمدالله حواسشان جمع بود امّا یک جاهایی بالاخره آنها فرصتهایی پیدا کردند"یک نفوذی کردند، یک حرکت مضرِّ برای منافع ملّی انجام دادند"؛ آنچه ممنوع است این است. مذاکره‌ی با آمریکا ممنوع است به‌خاطر ضررهای بی‌شماری که دارد و منفعتی که اصلاً ندارد؛ این فرق میکند با مذاکره با فلان دولتی که نه چنین امکاناتی دارد، نه چنان انگیزه‌ای دارد؛ اینها با همدیگر متفاوت است، این را نمیفهمند."

بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خانواده‌های آنان۱۳۹۴/۰۷/۱۵

 

 

 

 

ابعاد نفوذ در انديشه رهبري

نفوذ فرهنگي

يکي از خط هاي نفوذي که مدتي کوتاه پس از پايان مذاکرات هسته اي از سوي طرف مقابل پيگيري شد، خط نفوذ فرهنگي بود. از منظر رهبر انقلاب فرهنگ از اقتصاد هم مهم تر است.«چون فرهنگ، به معناي هوايي است که ما تنفّس ميکنيم؛ شما ناچار هوا را تنفّس ميکنيد، چه بخواهيد، چه نخواهيد؛ اگر اين هوا تميز باشد، آثاري دارد در بدن شما؛ اگر اين هوا کثيف باشد، آثار ديگري دارد. فرهنگ يک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاري دارد.» (۰۱/۰۱/۹۳)

 ۱-   هويت سازي در جهت اهداف مورد نظر غرب

ناتوي فرهنگي با هدف تغيير بنيادين در هويت ذهني و روحي ملتهايي مانند ايران که نظم موجود را غيرمنصفانه مي دانند، طراحي شده است. هويت سازي بر اساس اهداف غرب، به گونه اي که ملتها را عليه حکومت هاي خود بشورانند يا ملتها ارزشها و هويت راستين خود را انکار کنند و طالب هويت غربي، نمادهاي غربي و نيز زندگي غربي باشند، پايه و اساس ناتوي فرهنگي را تشکيل مي دهد. 

 ۲-   شناسايي ، سرمايه گذاري و هدايت مسئولان ضعيف در حوزة فرهنگ

۳-   ايجاد بسامد تبليغاتي مسموم برضد منتقدان فرهنگ غير اسلامي

۴-    عمليات هماهنگ در چارچوب فضاي مجازي 

 پس دو نکته در تعريف ناتوي فرهنگي از ديدگاه حضرت آيت الله خامنه اي، قابل ذکر است: اول اينکه ناتوي فرهنگي يعني يک اقدام هماهنگ و برنامه ريزي شده از جانب يک جبهه متحد براي دستيابي به يک هدف مشخص و دوم استفاده از پيشرفت الکترونيک در فضاي رسانه اي مانند اينترنت براي برقراري ارتباط با گروه هدف. 

 ۵-   شبکة عناصر داخلي، پياده نظام عملياتي کردن نفوذ فرهنگي

شبکه و ناتوي فرهنگي در مجموعه خود، بسياري از اين دانشمندان، متفکران، هنرمندان، ادبا و امثال اينها را هم دارد.» (۱۸/۰۸/۸۵) 

 ۶-   تحميل پيامدهاي جبران ناپذير و عميق نفوذ فرهنگي

نفوذهاي فرهنگي را بسيار خطرناک دانسته و ايمان و اعتقاد قلبي مردم را هدف اصلي آن مي دانند: «هدف و آماج تحرّک دشمنان در زمينه‌ي فرهنگ، عبارت است از ايمان مردم و باورهاي مردم. مسئولان فرهنگي، بايد مراقب رخنه‌ي فرهنگي باشند؛ رخنه‌هاي فرهنگي بسيار خطرناک است؛ بايد حسّاس باشند، بايد هشيار باشند»(۰۱/۰۱/۹۳)

۷-   فسادانگيزي در بين جوانان

مسير براي بستن راه نفوذ فرهنگي آمريکا روشن است، همان که رهبر معظم انقلاب فرمودند «مديريت فرهنگ بايد بر مبناي شعارهاي انقلاب و مباني انقلاب باشد؛ خوراک فرهنگي سالم و جلوگيري از خوراک فرهنگي ناسالم و مضر، اساس کار است. دولت اگر مي‌بيند تئاتري، فيلمي، کتابي، نشريه‌اي و... با مباني انقلاب و مباني اسلام مخالف است، بايد جلويش را بگيرد و با آن برخورد کند.» (۴/۶/ ۹۴)

 

آفات و موانع احتمالى انقلاب

۱ -  نفوذ اندیشه های بیگانه و تغییر جهت دادن اندیشه ها

الف: از طریق دشمنان

ب: از طریق دوستان و پیروان

۲ -  تجددگرایی افراطی

۳ - ناتمام گذاشتن انقلاب و کناره گیری روحانیت و  جدایى حوزه و دانشگاه

۴ -  رخنه فرصت طلبان

 ۵. بوروکراسى بیش از اندازه و فساد ادارى و اجتماعى 

۶. دنیاطلبى و اشرافیگری

۷. گسترش فحشا و فساد و رشوه خوارى.

۸. تأثیر پذیرى از جنگ روانى و تهاجم فرهنگى دشمن. 

۹. بحران هویت اجتماعى، میان نوجوانان وجوانان نسل دوم وسوم انقلاب. 

۱۰. فرار مغزها

 

انواع نفوذ فرهنگی

—        نفوذ فرایندی : طبیعی ، تدریجی ، متاثر از تعامل دراز مدت میان یک حاملان یک فرهنگ با فرهنگ دیگر

—        نفوذ پروژه ای : هدفمند، برنامه ریزی شده ، در اثر طراحی و اجرای راهبرد مشخص و معین یک دولت ،یا سازمان و ... برای دگرگون سازی  عناصر سازنده و معنا بخش به حیات سیاسی و فرهنگی یک ملت یا جامعه از طریق تغییر ارزش ها ، باورها و معتقدات اساسی آن جامعه یا ملت است که  طیفی از اهداف کوتاه مدت تا دراز مدت را تعقیب می کند.

اهداف نفوذ فرهنگی

۱- تغییر گرایش ها : تمایل به انجام کارهای مشخص .تغییر جهت گیری نسبت به موضوعات ، اقدامات ، مناسک و  ارزش ها و ضد ارزش ها مانند استقلال طلبی، عدالتخواهی، اشرافیگری،حمایت از مظلوم و...

۲- تغییر مرجعیت ها: اشخاص دارای احترام به دلیل برخوردار بودن آن ها از ارزش های فرهنگی

۳- تغییر نمادها :آثار و اشخاص فرهنگی بیان گر ارزش ها و معتقدات و احساسات و عواطف

۴-  تغییر رفتارها : رفتارهای نمایانگر ارزش ها و معتقدات (پرهیز از محرمات )

۵- تغییر ساختارها: نهادهای اجتماعی ، سیاسی (جامعه پذیر و فرهنگ پذیر کننده )

به منظور:

۱- همسویی طرف مقابل با خود

۲- همشکلی طرف مقابل با خود

ابعاد نفوذ فرهنگی 

ا فکری اعتقادی(اندیشه ها ، افکار ، معتقدات مذهبی،ملی )

۲- اجتماعی (خانواده ، قبایل ، افراد ذی نفوذ)

۳- سیاسی(فرهنگ سیاسی، نخبگان سیاسی)

۴- اقتصادی(ارزش ها و الگوی اقتصادی )

سطوح نفوذ

الف) جغرافیایی(محلی، منطقه ای ، ملی، فراملی(حوزه نفوذ)

         ۱) روستا ها و شهرها

         ج)استانی و منطقه ای

د) انسانی

       ۱) فردی (احوال شخصیه،احساسات ،عواطف و ... )

        ۲) اجتماعی (خانواده ، گروه ها ،احزاب و ...)

        ۳)هویتی ( جنسیتی، نسلی ، قومی ، ملی)

روش های نفوذ

—        نفوذ غیر مستقیم (جذب)

۱- آموزش و تحصیل بویژه آموزش زبان

۲- تعاملات اقتصادی

۳-  مصرف (کالاهای فرهنگی و غیر فرهنگی)

—        نفوذ مستقیم ( جنگ و تخریب )

۱- رسانه ها

۲- تحریم کالاهای فرهنگی خودی

۳- تخریب کالاهای فرهنگی خودی

ابزارهای نفوذ

—        ایده، نظریه ، گفتمان سازی و ارائه الگوهای توسعه غیراسلامی و غیربومی

—        تولید محصولات(تصاویر، مدل ها ، مفاهیم ...)

—        تمدن سازی(شهر سازی، ساختمان سازی و معماری، وسایل نقلیه ، علم و فناوری، روش های تصمیم گیری و مدیریت و ...)

—         رجال سیاسی ، مذهبی ، فکری ، ادبی وابسته

—        طراحی و پایه گذاری نهادهای سیاسی ، آموزشی ، نظامی

چرخه نفوذ و پایدار سازی فرهنگی

         نخبگان و رجال

         ایده ها و افکار

         تمدن سازی

         محصولات و کالاها

راهبردهای نفوذ

v     بهره گیری از امکانات و بستر های داخلی (رجال سیاسی، فکری، جناح های سیاسی، اقوام و اقلیتها،جوانان، زنان ، اقشار فرهنگی روحانی ،دانشگاهی و ... )

v     گفتمان سازی

v     بدیل سازی گفتمانی

v     شخصیت سازی جهانی

v     تخریب نمادها و شخصیت های تراز(سیاسی، فرهنگی ،اجتماعی)حال و گذشته

v     جذب سرمایه های انسانی(افراد باهوش و نخبه و ....)

v     مقایسه (هدف /نتیجه، هزینه /فایده، وضعیت کنونی/وضعیت گذشته، وضعیت شما/وضعیت دیگران،وضعیت مردم معمولی /وضعیت رجال سیاسی ،مذهبی و ...، وضعیت مرکز /وضعیت پیرامون)

نشریه فارین پالیسی در مقاله‌ای با عنوان «مشکل آمریکا با ایران، تسلیم نشدن این کشور است و نه برنامه هسته‌ای آن» به علت اصلی دشمنی آمریکا با ایران اشاره و نوشت: «این تصور که هدف از برنامه هسته‌ای ایران غنی‌سازی اورانیوم پنج درصد، مخفی کردن یک برنامه تسلیحات هسته‌ای (غنی سازی بالای ۹۵ درصد) است و محافظه‌کاران آمریکا پیوسته به آن شاخ و برگ داده‌اند، همواره پوششی برای مخالفت واقعی واشنگتن با ایران بوده است.» حرف آخر این نشریه شنیدنی است: «دکترین ایالات متحده در خصوص «سلطه جهانی آمریکا»، اساس مشکل ایالات متحده با «استقلال ایران» است و باید تصریح کرد ایران زیر بلیط آمریکا نمی‌رود.» اینجاست که باید نتیجه گرفت سدّ محکم ایران در برابر نفوذ آمریکا غیرقابل انکار می‌باشد.

 

نفوذ اقتصادي

کشوري که در اقتصاد، صنعت و کشاورزي به ديگر کشور ها وابسته باشد، قطعا از نظر فرهنگي هم به آن کشور وابسته مي شود. وابستگي به نوعي است که حق تصميم گيري براي کشور خود را ندارند. بنابراين مي توان هدف از نفوذ اقتصادي را از منظر رهبري اينگونه دانست:« دشمنان ما اين را صريحاً ميگويند که ميخواهيم فشار اقتصادي بياوريم تا وضعيت مردم سخت بشود و مردم وادار به اعتراض بشوند در مقابل دولت و در مقابل نظام اسلامي.»(۰۱/۰۱/۹۴)

 ۱-    رونق و حضور شرکت هاي چندمليتي پوششي براي نفوذ

۲-    تروج فرهنگ مصرف گرايي و نابودي فرهنگ توليد و صرفه جويي

عمده وقت و هزينه خود را در امور تجملاتي صرف کنند و از هدف اصلي دور بمانند

۳-   ايجاد بازارهاي مصرفي جديد؛ سود اقتصادي خارجي، وابستگي داخلي و تهاجم فرهنگي غرب

کمپاني مک‌دونالد به عنوان بزرگترين رستوران زنجيره‌اي جهان با بيش از ۳۵ هزار شعبه در ۱۱۹ کشور جهان، بعد از اعلام توافق هسته‌اي ايران با گروه ۵+۱، با بازگشايي بخش ثبت‌نام از متقاضيان راه‌اندازي شعبه در ايران درخواست راه‌اندازي نمايندگي در ايران را رسما صادر کرد. سبد محصولات اين کمپاني آمريکايي شامل اغذيه فوري مانند همبرگر، چيزبرگر، مرغ، سيب زميني سرخ کرده، صبحانه، نوشابه‌ها و دسرها مي‌شود.

۴-   شراکت سرمايه گذاران خارجي با شرکتهاي خصوصي در حوزه هاي غير حياتي اقتصاد

چرا در حوزه استراتژيک و حياتي کشاورزي و انتقال فن‌آوري‌ها و دانش‌هاي پيشرفته صنعتي که بهبوددهنده توليد محصولات کشاورزي در ايران است که حقيقتاً يکي از مظلوم‌ترين و البته محتاج‌ترين بخش‌ها براي سرمايه‌گذاري است، اين کشورها ورود پيدا نمي‌کنند؟

شیوه ها و تاکتیک های دشمن

نفوذ ارتباط‌گيري مستقيم يا تأثيرگذاري غيرمستقيم دشمن بر تشخيص (فهم از مسائل)، تصميم (راه‌حل براي مسائل) و اقدام (مواجهه عمل) نخبگان و مسئولين در جهت برهم خوردن منافع کشور و تأمين منافع سلطه‌گران است که از طريق شکل دادن به بدنه ذي‌نفعي در نخبگان و مسئولين که حفظ رابطه سلطه‌گرسلطه‌پذير و وابستگي براي آنان موضوعيت دارد، است.

آماج نفوذ بر نخبگان و مسئولين و شکل دادن و حاکم کردن طبقه‌اي از غرب‌گرايان ميان آن‌هاست. این تلاش برای تغییر محاسبات و تغییر رفتار نه تنها نیروهای غرب‌گرا که حتی نیروهای انقلاب را نیز هدف قرار داده و به نوعی عمل می‌کند که آن‌ها بر معیارهایی مخدوش و مخشوش عمل کنند.

 

سایر روش های دشمن

  1. القاء ما نمی توانیم
  2. ازبین بردن وحدت و انسجام ملی با جریان دو قطبی سازی جامعه
  3. القاء حاکمیت دوگانه
  4. ازبین بردن عزم ملی برای ایستادگی با دوست  و بی خطر جلوه دادن دشمن، و بزک کردن آن
  5. تضعیف پایه های اقتدار نظامبا  ایجاد توهم قدرت برتر نظامی دشمن و بی اثر جلوه دادن توان نظامی کشور
  6. تضعیف ولایت و رهبری 

آماج و اهداف نفوذ دشمن

می توان آماج و اهداف نفوذ دشمن را در چهار سطح؛ ۱-  افراد و شخصیت‌ها؛ ۲- جریانات و تشکل‌ها؛ ۳- جامعه و مردم؛ ۴- ساختار و دولت تقسیم بندی کرد.

راه های مقابله با نفوذ

v     تهاجمی

برجسته سازی تعارضات گفتمانی ، تعارضات آرمان ها با عملکردها در جامعه حریف ، وضعیت اجتماعی و فردی در جامعه حریف ، حضور در فرایند سازی های بین المللی ، جهانی سازی گفتمان بومی و ....

v     تدافعی

گفتمان سازی وروزآمد سازی گفتمان فرهنگی وسیاسی بر اساس آرمانهای انقلاب اسلامی

حراست از دستاوردهای فرهنگی و انقلابی

رصد حرکت دشمن و جریانات نفوذ

خود سازی و مأیوس نشدن از وعده الهی

ولایت مداری و پیروی از ولایت فقیه توسط نخبگان و عامه مردم

ارائه و اجرایی کردن الگوی اسلامی و بومی پیشرفت

ایجاد آرامش و هوشیاری مردم و مسئولین

عمق بخشیدن فرهنگی و مستحکم سازی معرفت و بصیرت دینی و اخلاقی جامعه بویژه جوانان

 بصیرت افزایی و افشاگری و تبیین مواضع و اهداف دشمن

مطالبه گری از دستگاهها، نهادها، مراکز، متولیان و شخصیت ها و گروه ها

نمادسازی به روش های نوین

انذار و مراقبت(رجال سیاسی وفرهنگی،هنری، نخبگان ورزشی ،علمی  ...)

اتحاد و همدلی

 تلاش مضاعف برای پیشرفت در عرصه های گوناگون

مبارزه با فساد.

 

 

 

 

 

بانک پاورپوینت

نظرسنجی

نظر شما در مورد طراحی سایت جدید ما و مقایسه آن با سایت قبلی چیست؟
سایت جدید بهتر است
۳۰%
سایت قبلی بهتر بود
۴۴%
سایت جدید خوب است اماکامل و جامع نیست
۱۸%
نظری ندارم
۸%
تمام آرا: ۱۴۶